17 юли, 2019

Учител от Шумен прави информатиката интересна за децата чрез иновативен метод “Учене чрез действие”

Ангел Ангелов е учител по информационни технологии в СОУ „Сава Доброплодни“ в гр.Шумен. През 2015 година той бе избран от Microsoft за иновативен преподавател. Година по-късно технологичният гигант го покани за жури при определяне на най-иновативните преподаватели по информатика в света.

Ангел Ангелов е част от общността на учители – новатори в България, които разработват и прилагат нова методика на преподаване. Плод на техните усилия е методът „Учене чрез действие“. Той дава възможност на децата от първи до седми клас да изработват в часовете по информационни технологии собствени роботи, които после програмират да извършват определени действия.

Методът се оказва много успешен. Той е в основата на дисертацията, която Ангелов пише по специалност „Методика на обучението по информатика и информационни технологии“ и предстои да защити в Пловдивския университет тази година.

Какво представлява методът „Учене чрез действие“?

А.А: Той дава възможност на децата от първи до седми клас да изработват в часовете по информационни технологии собствени роботи, които после програмират да извършват определени действия. За целта използваме различни части от електроуреди. Децата първо конструират, след което програмират и тестват своите модели. Така едновременно с информатиката те усвояват умения за моделиране, изчисление, програмиране и работа в екип.

Кога се зароди интересът Ви към информатиката?

А.А. Още в средното училище. Бях в шести-седми клас, когато сам си направих първият компютър от дънна платка на „Правец 8“. За памет ползвах ролков магнетофон, а за екран взех портативния телевизор „Юност“ на майка ми. Сериозно започнах да се занимавам с информатика на 25 години и така до днес.

Защо избрахте да работите с деца?

А.А.: Работата с деца за мен е провокация, но водя курсове по информатика и за възрастни. Аз съм потомствен учител. Майка ми, баща ми, сестра ми са учители. Изборът ми на професия някак бе предопределен от съдбата. Съпругата ми също е учител. Като ученик баща ми ми беше класен ръководител, а днес аз преподавам на сина си.

Колко от възпитаниците Ви днес работят като ИТ специалисти?

А.А.: Преподавам на деца, които учат рисуване. Една трета от моите възпитаници днес работят като уеб програмисти, другите се занимават с графичен дизайн или са аниматори, има и архитекти.

Кое е най-голямото предизвикателство за Вас, когато се изправите пред децата?

А.А.: Най-голямото предизвикателство за мен е да бъда като тях, да съм им интересен и мотивиращ.

Има ли решения, с които децата ви изненадват по време на заниманията ви?

А.А.: Те ме изненадват нерекъснато, защото всяко тяхно решение е уникално, най-малкото, защото няма два еднакви комплекта от части, които те да донесат и да конструират идентични неща.

Кога ви е трудно при работата с децата?

А.А.: Най-трудно ми е по време на състезание, защото оценяването е субективно. Разбира се, не може винаги да печелим награди, а и те не са най-важното. Ценното за нас е да видим до къде сме стигнали в нашето развитие, дали вървим в правилна посока.

Заедно с ваши възпитаници създадохте игра за телефон. Разкажете повече за това?

А.А.: Преди няколко години за своите ученици от първи до четвърти клас създадох приложение, чрез което с помощта на телефоните си децата търсят QR кодове. На базата на този метод през миналата година заедно с моите ученици Габриел Атанасов и Радостин Емануилов създадохме играта „Изследователи“. Тя се роди по молба на Ваня Стоянова – директорка на Общинското предприятие по туризъм „Мадарски конник“ в Шумен.

Официално представихме играта в края на май 2017 година. Днес платформата е достъпна в Google Play. „Изследователи“ включва 10 плочки с QR кодове, скрити на различни места из мемориалния комплекс. Плочките са със зададени координати и при използване на специално приложение за смартфон, то ви показва къде се намират. Трябва да отидете до плочката, да сканирате QR кода. Тогава получавате информация за историята на България, Шумен и различните особености на комплекса „Създатели на българската държава“.

Какъв проект разработвате в момента с възпитаниците си?

А.А.: В момента момента работим по уникална ключалка, която се управлява през мобилен телефон. Тя се поставя от вътрешната страна на вратата и когато човек се доближи на два-три-метра тя се свързва с телефона и се отключва. Има датчик за дим и ако в помещението стане пожар ключалката автоматично се отключва. Ако се постави на склад може дистанционно да отваряте вратата колкото пъти е нужно. Ключалката реагира и на почукване и може да се отваря при таен код от почуквания. Софтуерът разработваме сами, а ключалката изработваме на 3D принтера в училище.

Имате ли намерение да реализирате проекта на практика?

А.А.: Разбира се. Възнамеряваме да кандидатстваме за финансиране на стартъп. Работим и по много други проекти, които ще реализираме в бъдеще.