24 юли, 2019

World of Warcraft е една от най-популярните игри и за да поддържа нивото, голямо влияние имат бета тестерите. Питаме пиара и геймър Любомир Аламанов за развитието в света на WoW. Той сподели пред DevStyleR и интересни факти за бета тестването.

Различен ли е гейм интерфейсът на бета тестера за WoW?
Гейм интерфейсът отговаря на идеите за бъдещето му развитие. Но има специални бутони за обратна връзка. С тях можеш по всяко време да дадеш мнение, предложение или коментар за всеки един аспект от играта. Било то за геймплея, за героя и развитието му, за околната среда или за текущия куест, който се изпълнява. Всичко е много интуитивно и предразполага към активно използване.

Как се разраства светът на играта?
Светът се разраства с добри темпове. Всеки експанжън идва с нов континент. Идва с ново съдържание, околна среда, зверове, дънджъни, райдове и т.н. Най-важното е, че историята на света се развива, допълва. Близард се грижат както за плавното развитие на настоящето и бъдещето, така и за разкриването на тайни от миналото. Или направо срещи с легенди и богове от пантеона на WoW. След епичният край на Легион, всички са притеснени какво ще предложи Battle for Azeroth.

А какво смяташ за икономиката на WoW? Добиването на златото?
Икономиката на WoW е една от най-добрите, спрямо всички други MMORPG. Дава възможност да се използват различни стратегии, спрямо личните предпочитания на играещия. Може да се правят дейли куестове чрез репутация да се взимат награди. Може да се търгуват редки предмети в Аукциона. Може да се развиват професии, за да се изработват легендарни части от облеклото. Разнообразието е гарантирано. Като всяка една стратегия е придружена с много допълнителни награди, система от Постижения и т.н. Страхотно са се справили разработчиците.

Вдигането на нивата е променено. Как трябва да се подобри балансът? Ставаме 100К и после? Въобще трябва ли да има баланс?
Близард първи правят революционна промяна още в Легион. Околната среда се променя спрямо нивото на съответния герой. Тази своеобразна интерактивност и до някъде Променлива реалност (augmented reality) дават усещане за пълнота през цялото време на вдигане на нивата. Сега всеки играч може да изиграе любимите си области в пълния им блясък, без да има усещане, че се е върнал „в детската градина“. Защото областите се променят и нивата на трудност растат заедно с нивата на аватарите. Това върна много интереса към „старите области“. От друга страна Близард предоставят и много съдържание за енд-гейм аватарите. Даже и като се стане 110, както беше в Легион, тогава започваше развитие на оборудването. Или на репутацията към различни фракции. Като новото съдържание се откриваше при достигане на съответните постижения. А за най-запалените има различни степени на Митична трудност на дънджъните и райдовете. Които бяха много, ама много трудни.

Гринденето трябва ли да е част от играта? Още ли е част от играта?
Да, доколкото е обвързано с ново съдържание. Обвързването му с развитието на самия аватар, прави нещата по-поносими. А и системата от различни дейли куестове, глобaлни куестове, малки междинни награди и т.н., те кара да забравяш, че гриндиш като луд…

Системата за гилдиите – предимства и недостатъци?
Системата на гилдиите е прекрасен пример за работа с феновете и изграждане на общности. Близард предоставя възможност, а играчите се самоорганизират. Изцяло от играчите зависи как ще изградят гилдията си, какви роли и отговорности ще си определят, с каква честота ще играят, дали само ще напредват в митичните райдове или ще се връщат, за да помагат на изостаналите. И много други. Гилдиите са прекрасна възможност. Понякога имат минус, че хардкор играчите се дразнят на тези, които влизат рядко. Но пък системата за „Looking for Raid”, автоматично търсене на групи за определен райд по всички сървъри, отлично компенсира това раздразнение. Както в много други случаи Близард успяват прекрасно да балансират системата. Защото слагат играча в центъра, а не играта или друго.

Какво мислиш за VanillaWoW и трябва ли да се римейкне Burning Crusade на новия engine?
Има носталгия сред част от хардкор играчите по Ванилата. Това е най-стария вариант на играта, класиката с два континента, много повече магии и специални удари, силно усложнено дърво на талантите, много бавно и трудно вдигане на нивата и т.н. Но тогава прогрес през съдържанието можеха да правят само хората, отделящи по няколко часа всеки ден. И голяма част от casual играчите не можеха да влезнат в голяма част от крайните райдове. Но е хубаво, че Близард ще даде възможност и на запалените по онзи период да играят пак. Отново разработчиците показват, че слушат хората и се опитват да предоставят възможност на всеки да избере как да играе.

Какво се случва с Illidan Stormrage?
Появата му в Легион беше приветствана горещо. Още повече, той беше съпроводен с цял нов клас, Демон Хънтъри, мечта на мнозина да играят с него. Обръщането на историята и представянето как от злодей, краен бос в Черния Замък (Black Temple), той се оказва положителен герой, с възможност да се изиграе голяма част от жизнения му път, чак до последната му саможертва след последната битка с Аргус, като финал на целия Легион, показва още един път силата на Близард да създават история. И да развиват цялата вселена на WoW.

Кой е таргетът за създателите на играта в моментa?
Таргетът все повече се измества към по-висока възраст, не толкова запалени играчи, хора, които приемат WoW като хоби. Основна черта – нямат много време за игра и трябва да се намери начин също да стигнат до цялото съдържание на играта, без да има нужда да са по десет часа на ден онлайн.

Как реагират опитните играчи на актуалната трудност спрямо новите играчи?
Различно. Някои се дразнят. Искат Ванила-стила с много по-сложния интерфейс. Но повечето приемат текущото състояние. Всички имаме друг живот, работа и играта е само хоби. Близард правилно олекотиха процеса.

Приложим ли е free-to-play моделът за WoW, ако съдим по успехите на PUBG и Fortnite?
Това е стар въпрос, който се обсъжда от много години. Според мен таксата от 10 евро на месец е супер. Да, не е безплатно. Но и ни спасява от много възможни други проблеми. Все пак компаниите трябва да се развиват, да правят следващи разширения, да поддържат екипи за помощ, и то денонощно. Иначе можеше да има реклами, да има платени услуги или платено по-бързо развитие или нещо друго. Таксата гарантира, че човек просто се логва в играта и спокойно се забавлява. Без да има нужда през десет минути да маха досадни съобщения или покани да плати два лева за това или онова. А и този предвидим приход за Близард й дава възможност да развива вселената все повече. Да проектира, да рисува, да продава франчайзи. Има хиляди начина за печелене от една игра. Спестяването на таксата не е най-добрата идея.

Досега експанжъните са 8. Вярно ли е, че ще има 9-ти и той ще е последният?
Слухове има много. Още преди два експанжъна се заговори за спиране на играта. Но тя продължава да се разширява. Всичко зависи дали Близард има капацитет да поддържа нивото и да предоставя добро съдържание. С Легион летвата се вдигна много. Да видим как ще е идващия Battle for Azeroth.

Мога ли да стана бета тестер само с отговорите от това интервю?
Не. Близард избират хора за бета-тестери, които имат поне някакъв опит в играта. За да могат да оценят новите предложения, да знаят какви грешки да търсят, да могат бързо да напреднат в новото съдържание, да видят и оценят разликите в класовете, героите или куестовете. Новите играчи просто няма да разбират за какво става дума и няма да са полезни. Но пък винаги може да се пробваш. Не бият за пробване…

Тагове: , , , , , , , , , , , , ,