18 юли, 2019

Денис Жеков ни разказа какво е да бъдеш дизайнер, който преди е работил като Front-End. Вижте какво е да работиш с други дивелъпъри, когато си “от другата страна”, както и забавни истории от своята практика.

С какво се занимаваш към този момент?

В момента съм дизайнер, като преди се занимавах с Front-End Development. Процесът на промяна беше постепенен – първо се опитах да комбинирам разработката с дизайна, а в последствие реших, че да скачаш от едно на друго не е особено ефективен вариант. Ако искаш да се специализираш тясно, в определен момент трябва да вземеш окончателно решение какво искаш да работиш. Това важи и ако искаш да си добър в това, което правиш, а не да поддържаш някакво средно ниво.

Честно казано, ненавиждам сегашния тренд на хората, които работят едновременно Дизайн/Front-End Dev. Ако работиш достатъчно задълбочено в двете сфери, би трябвало да си осъзнал, че не можеш да очакваш качествата на един добър Front-End Dev да се комбинират с тези на един успешен дизайнер. Накрая се случва така, че Front-End специалистът минава към JavaScript Back-End.

Към този момент предимно се занимавам с дизайн, макар че тук пасва идеално шегата за дизайнерите, които започват с пълния пакет Adobe, после минават на много отбрани тулове, а накрая стигат до Office пакета. Голяма част от работата ми включва изготвяне на документации. Едва една трета от целия процес е визуалната част на нещата.

Какви са изискванията, за да бъдеш успешен дизайнер?

Това според мен много зависи от работата – в една продуктова и по-корпоративно ориентирана компания, се изискват много познания как да разработваш спрямо целите на компанията и продуктите, нужно е да познаваш много добре таргет групата си от клиенти и т.н. От друга страна, ако работиш в една компания, която е по-арт ориентирана, там би се наблягало повече на илюстрациите и заиграването с визуалната част. Можем да обобщим изискванията с това, че със сигурност един дизайнер трябва да бъде много атрактивен.

И все пак смятам, че е хубаво да използваш различни технологии, за да се обогатяваш. Дизайнерът трябва да следва постоянно тенденциите, да следи други дизайнери. Постоянно има много нови тулове, технологии, нови начини да вземеш идея и да я представиш по иновативен начин. Като цяло е важно да бъдеш част от общността.

Какво трябва да знае дизайнерът като “А, Б и В”?

Като “А, Б и В” според мен един дизайнер трябва да знае как да си темплейтва нещата, какви китове и форми да използваме. Също така трябва да си наясно с психология на цветовете и формите.

Какво забелязваш като пропуск в познанията на дизайнерите?

Едно от нещата, които забелязвам често като пропуск са познанията по насочване на вниманието. Все пак е хубаво да имаш идея за пътя, през който искаш да прекараш потребителят. Това е доста важно. Някои от basic нещата често се пропускат, често липсва структура на дизайна, няма правилно подреждане.

Особено при UI, би било много полезно за практикуващите да научат едни от по-популярните guidelines. Например Android Material Design, Microsoft наскоро пуснаха тяхната визия за дизайн, след като видяха, че Material не работи. Също така могат да погледнат Apple, а защо не и Uber, които са един по-различен пример за компания, която пусна guideline с много подробна аргументация за всяко от взетите от тях решения. Хубаво е тези неща не просто да се погледнат, но и да се навлезе в детайл. Това много помага, когато решиш да разработваш някакъв продукт и сам правиш guidelines.

Определихме изискванията, но какви са отговорностите на един дизайнер?

Първо трябва да знаеш какви са изискванията на клиентите, за да определиш своите отговорности. Отговорностите зависят много от типа клиенти, защото на някои основният им драйв е да правят уникални неща, да бъдат много тренди, да бъдат иновативни. Докато има дизайнери, за които е далеч по-важно да са фокусирани тясно върху функционалности,  и всяка промяна трябва да бъде подплатена с голяма аргументация.

Това, че преди съм бил дивелъпър ми помага много, защото познавам различни технологии и как нещата функционират. Дизайнерските претенции, все пак не са заличени напълно у мен, често съм в ситуация, при която отивам при дивелъпър и му казвам: “Ей, това колко готино би било, ако изглежда така…”, а отсреща получавам категоричен отказ. В тези случаи се справям с подкупи. 😉

Какви средства за дизайн използваш?

В момента последните трендове са да се използва Sketch, разбира се, все още има хора, които използват Photoshop и Adobe Illustrator. Това не е супер лошо, но вече е време да минаваме към UI tools –  те стават все по-добри, няма нужда да се задържаме на старите неща. Sketch си има своите плюсове, на мен лично не ми харесва това, че не е мултиплатформен. И все пак, всеки дизайнер трябва сам да си избира платформа.

Adobe XD дръпнаха много, очаквам да видя и InVision Studio какво ще направят, въпреки, че все още е рано да се предвиди. При InVision Studio плюсът е, че координира доста голяма част от анимациите. Друго, което аз и колегите ми използваме напоследък много, т.е. Zeplin – много готина платформа, при която след като направиш дизайните, можеш да ги качиш в самата платформа. Интегрирана е с Adobe XD i Sketch, а най-големият плюс е, че код, който дивелъпърите директно могат да използват и да видят дали работи на сайта. Спестява много излишни дискусии и кара дизайнерите и програмистите да говорят на един и същи език.

С какви други позиции е свързана работата ти?

Моята работа е предимно свързана с продукти, което съответно намесва всички product owners или Team Leads, Head of Development – зависи от структурата. Понякога се включва и маркетинговият екип, който идва винаги с някакви доста остри предложения, но все пак това им е работата.

Кои са най-сложни за работа?

Невинаги са дивелъпърите.

Дивелъпърите можеш да ги разпределиш на фронтове – има едни, които са супер надъхани и искат да участват във всяка дискусия. Понякога е много полезно да работиш директно с дивелъпърите, аз лично си ги разпределям на две групи – веднъж работя с дивелъпъри, друг път с QA. Защото са групи, които достатъчно много са работили с твоя продукт, познават го в детайл и когато брейнсторваш за някоя идея, много често се появяват нови предложения. Но и при тях има едни, които са суепрактивни, и такива, които казват – “Ех, това ще отнеме доста време…”.

Кои са предизвикателствата за един специалист на твоята позиция?

Отново зависи от компанията предизвикателство е например как да убеждаваш някого да не ти сложи главата в торбата. Много често се случва така, че някой идва при теб и започва да ти обяснява как да си вършиш работата. Това е класика в бранша. Например идва и за почва да ти разказва какво е видял в други сайтове, колко е готино и как трябва да се имплементира и при вас. Първо трябва да успокоиш човека, за да не бъде толкова превъзбуден. Ако е на някоя от мениджърските позиции, преговорите са много сложни. Най-трудно е да кажеш “НЕ” и да убедиш, че ако идеята се реализира, няма да е добре за никого.

Как се разубеждава клиент или мениджър от лоша идея?

Много бавно, много спокойно. Когато някой е емоционално подведен от идея, единственият начин да го разубедиш е да подходиш логически. Да започнеш с аргументи, аз например разделям доводите на две – плюсове и минуси. В  крайна сметка трябва да успееш да се аргументираш, че това, което искат от теб не е толкова блестящо.

Коя е най-трудната задача в дизайна, която си получавал до този момент?

Имаше едно конкретно нещо, от което все още сънувам кошмари. 😀 Бях в заварено положение – заварен проект, с недовършен дизайн, и то изработен от няколко компании. И все пак се справям, на последната стъпка съм от завършването на проекта, когато при мен дойде брандинг мениджърът. Той реши да сподели чудесната си идея, че ребрандираме всичко. В началото бях в шок, в последствие се успокоих, защото съм си организирал нещата правилно и задачата няма да бъде толкова сложна. За жалост, поглеждайки какво предстои пред мен, се оказа, че мениджърът е изпратил снимки на природа, които сам е направил, избрал е определени цветове от тях и е решил, че това са новите цветове, с които работим. Ужасът беше, че цветовете бяха в тотално несъответствие, нямаше как да бъдат комбинирани, пък камо ли да се вкара в дизайн.

Колко време отнема да станеш Senior дизайнер?

Зависи колко зор си даваш – и с програмирането е така. Срещал съм програмисти и дизайнери, които работят вече 5-10 години и са на някакво средно ниво, което не могат да надраснат. Смятам, че за да се развиваш, трябва постоянно да навлизаш все по-навътре в нещата и да си определяш нови предизвикателства.

Може би това е нестандартен съвет, защото повечето HR специалисти казват: “Хубаво е да имаш дълъг стаж на едно работно място.”, но аз бих казал, ако си в началото на професионалното си развитие, да не се задържаш прекалено дълго време на едно място. Защото постигнеш ли един комфорт, много лесно започваш да тръгваш надолу.  Да, зависи от компанията, разбира се, но според мен най-правилният начин е до натрупването на солиден опит, да сменяш, ако не компанията, то проекта по-често.

По какъв проект работиш в момента?

До скоро работих за една security компания, която се занимава с документи за транзакции и автентикация на потребители.

Колко души е екипът и на какви позиции са те?

Само аз съм дизайнер към този момент. Другите хора в екипа са около трима Mobile насочени, Product Owner, няколко технологични екипи, разпределени съответно с Head of Development, като всички са обвързани по някакъв начин с дизайна. Имаме 4 Go Devs, 2 Front-End Devs, 1 Java, .NET, QA и други специалисти. Това са хората в България.

Какво е заплащането на този позиция?

Наскоро отидох на няколко места, на които ме попитаха какво очаквам като заплащане. Интересна е реакцията, когато казвам определена сума, която е над 5000лв., и отсрещната страна хората се учудват от изискването ми, защото не съм дивелъпър. Сякаш ако си дивелъпър, тази сума е нормална, но понеже съм дизайнер не е окей, нещо което все още не мога да си обясня. Определено са ни много различни вижданията с HR специалистите за това колко пари трябва да взима един Senior дизайнер. Очевидно е и, че е много по-лесно да си поискаш сумата, ако си дивелъпър. Аз, например, когато кандидатствам като Front-End, всичко около условията ми за заплащане е окей. Ако обаче кандидатствам като дизайнер, борбата за желаното от мен заплащане е много трудна. Това, разбира се, си има и обяснение – пазарът много бързо се напълва с дизайнери, особено в сравнение с Dev екипите.

Как реши да се преориентираш към дизайн?

Главната причина да се преквалифицирам е, че във Front-End започнах да върша някои неща прекалено системо. Така или иначе ме влечеше дизайна, исках да се преориентирам към нещо по-креативно, да взимам участие в решенията накъде отиват продуктите. В последствие все повече ме влечеше на там, защото докато бях Front-End виждах много неща, които ми харесват в дизайна, в последствие започнах да усещам, че все повече ме дърпат нещата в тази посока. В един момент изцяло смених професията.

Какво се промени в мотивацията ти за работа?

При Front-End работата ми не ми харесваше, че не мога да взимам голямо участие в това как се случват идеите. Имах власт само над техническите решения. Главната ми мотивация беше, че искам да съм по-деен в реализацията на продукта.

Кой е въпросът, на който всеки дизайнер трябва да може да отговори?

Ако трябва да формулирам правилен въпрос сигурно ще е: “Какво мислиш за “X” апликацията?” или “Kакво мислиш за новия ъпдейт на някой продукт?”. Верният отговор е начинът, по който мислиш. Може да не съм съгласен с това, което смяташ, но тезата да бъде аргументирана по неоспорим начин. Единственото важно е да има някакъв отговор на този въпрос. Ако попиташ просто за мнение относно някакъв дизайн, то всеки дизайнер може да разтяга локуми на този въпрос.

Тагове: , , , , , , , , , ,