21 януари, 2020

„Дивелъпъри в играта“ е новата инициатива на сп. DevStyleR, с която ще представим поредица интервюта с дивелъпъри от български гейминг компании и студиа. С тази инициатива искаме да дадем думата на професионалистите, чиито труд стои в създаването на един продукт, но и нещо повече – да получим професионално мнение за гейминга и е-спортовете. 

Новото ни интервю от тази поредица е с Александър Димитров – CTO в XS Software и професионалист с 13 години опит в индустрията.

Представете се? Какъв е вашият бекграунд в гейминг бизнеса?

Здравейте, казвам се Александър Димитров и съм CTO в XS Software. В компанията съм от самото начало. Започнах през 2007 г. като developer на половин работен ден, но ми беше много интересно и оставах колкото се може повече. Бързо минах на пълен работен ден, след като тогавашния Senior ни напусна. Наложи се да иззема неговите функции и да продължа да развивам проектите. За 13 години съм участвал във всички фази на разработването на една игра. От идеята, през правене на прототипи, тестване на графика и звуци до финализиране на продукта 

На кои платформи работите? На кои езици програмирате?

Започнах като Full Stack web developer със PHP, CSS, JavaScript, MySQL, но с навлизането на мобилните игри започнах да се занимавам с Unity 3D със C#. 

През годините съм натрупал опит със C++, Python и Ruby за различни проекти.

Налагало се е да ползвам и Flash с ActionScript.

На каква техника предпочитате да работите? 

Лаптоп! Предпочитам да съм мобилен, понякога работя извън офиса, а през уикендите вкъщи се местя от една стая в друга. Наскоро смених старият ми геймърски ASUS с по нов такъв. В момента ползвам Asus ROG Srtix 3 – 15.6”, 2060 видео, i7-9750H. 

От къде черпите вдъхновение за създаването на една игра и изграждането  на героите в нея? Кога една игра е готова, според вас?

Идеи за нови неща идват непрекъснато. В процеса на писане на една игра винаги идват още и още идеи. Винаги има анимация, която може да стане по-добре или да се направи по хубава графика, или да се изберат по-приятни звуци. Най-страшно е, когато ти дойде някоя гениална идея и почваш да преправяш половината игра. Една игра никога не е напълно готова. 

Каква роля играе фийдбека от играчите за дизайна и подобряването на една игра?

Винаги се стремим да се допитваме до играчите за обратна връзка. Когато са идвали добри идеи, сме ги взимали предвид. Много от играчите обаче, не виждат голямата картинка и не осъзнават, че с някаква на пръв поглед добра идея, всъщност нарушават баланса на цялата игра.

Имат ли бъдеще single player игрите или нещата все повече отиват към MMO игрите?

Като голям фен на single player игрите, доста ме вълнува въпросът. Ако погледнем списъка с предстоящи заглавия за 2020, ще видим Cyberpunk 2077, The Elder Scrolls VI, Ghost of Tsushima, The Last of Us Part 2 и още много, всички single player, правени от големи студиа. Според мен, на геймърите малко им писна от еднообразните MMO-та и студиата се насочват към увлекателните сингъл истории.

Кой бизнес модел ви допада повече и защо – DLC и монетаризации или еднократно закупуване на цялата игра?

Предпочитам еднократното закупуване на игра. Във времето едни от най-големите студия направиха грешката да пускат не докрай готови игри и след това да трябва да си купиш DLC-та, за да доиграеш играта. С времето концепцията зад DLC-тата се пооправи, но аз все още не съм им фен. 

Следите ли електронните спортове? Кои игри са най-подходящи за е-спортове?

Определено не са ми безразлични електронните спортове. Всяка игра може да бъде подходяща за е-спорт. Има състезания дори по тетрис и “Super Mario”. Е-спортовете тепърва ще се развиват и ще виждаме все по-различни заглавия и жанрове.

За мен лично ще е много интересно да видим VR игри на е-спортовете.

Коя е вашата предпочитана игра за е-спортовете?  

Предпочитам FPS пред MOBA. Може би заради стотиците часове прекарани в кварталните клубове играейки CS, Quake, Delta Force и тн. 

Имате ли любим е-отбор?

Нямам любим отбор, но с интерес следя развитието на Иван Иванов (MinD_ContRoL) и другите сънародници.

Имат ли дивелъпърите предимство, когато участват в е-спортове?

Със сигурност не пречи, но това, че можеш да я напишеш, не значи, че можеш да я играеш. За да си добър в нещо, трябва да инвестираш много време в него. Упорита работа и постоянство са ключът към успеха.

Как е-спортът влияе на гейм индустрията?

Всяка година е-спортовете привличат все повече зрители. Над 30 милиони на ден  гледания по цял свят. Милиони долари приходи за гейминг индустрията и милиони раздадени като награди на участниците. Прогнозите са, че до края на 2019 г. е-спортовете ще достигнат 1.1 милиарда долара и увеличаване на зрителите със 100%. Предвид големите цифри, може да очакваме само интересни неща от е-спортовете в следващите няколко години.

Какъв съвет бихте дали на начинаещи дивелъпъри в гейминг индустрията?

Мечтата на всеки малък геймър е, като порасне, да стане програмист и да пише игри. Правенето на игри е доста по-сложна задача, отколкото повечето хора си мислят, но кефът на финала, да цъкаш твоята си игра, е много голям. Ако сте решили да пишете игри, заредете се с доста търпение – It` s gonna be a bumpy ride.

 

Тагове: , ,